lauantai 17. lokakuuta 2009

Minä opo Tiina lähdin mukaan koulutukseen, koska se vaikutti kiinnostavalta. Pieta kävi kertomassa koulutuksesta koulullamme ja ilmoittauduin heti. Myöhemmin kun sain postia koulutuksesta AVO-nimikkeellä, olin ihmeissäni. Luulin, että kysymys on ammatinvalintaohjelmasta, mikä on meille opoille AVO. No onneksi AVOlle löytyi toinen selitys.

Sosiaalinen verkko kiinnostaa minua siksi, että teini-ikäiset lapseni viestittävät verkossa sujuvasti. Se on heille arkipäivää, miksi se ei olisi sitä koulussakin, tietysti omilla säännöillä. Olen sitä jopa vähän harrastanut, joten haluan oppia uusia asioita ja tehdä toiminnasta rutiinia.

Tämä aloitus tuntui vähän tönköltä paperin mukaan toimien, mutta toimi kuitenkin. Sitä on varovainen ja vähän pelokaskin tekemään uusia asioita itse, mutta kun on selkeät ohjeet, onnistuu. Minulla on ollut huonoja kokemuksia huonosti tehdyistä ohjeista ja silloin on tärkeää, että apu on lähellä. Että voi kysyä joltakin, joka tietää. Onneksi kysymyksessä ei ollut luottotietojen karkaaminen bittiavaruuteen.

Kirjoitan tätä lähinnä itselleni ja Helille. Heliltä sain sähköpostiini ilmoituksen hänen plogistaan, mutta en lukenut sitä ennen kuin kirjoitan tämän. Etten ala matkimaan. Oikeastaan tämä on aika hauskaa, nyt kun sain tämän tehtyä. Täytyy olla vielä tarkkana jakamisessa.

2 kommenttia:

  1. Tästä tämä koulutus ja yhteistyö tältä osin sitten alkaa. Hienostihan me pärjätään, kun ensimmäinen tehtävä on jo tehty.

    Tuleekohan tästä ajan kanssa samanlainen rutiini kuin sähköpostin lukemisesta. En kyllä kaipaisi hirveän paljon uusia rutiineja, vanhoissakin on jo tekemistä.

    Oletko vastannut jo kyselyyn? Minulta meni siihen aikaa yli tunti, oli niin haastavia kysymyksiä. Niistä monesta olisi voinut tehdä vaikka kokonaisen tutkimuksen.

    VastaaPoista
  2. Hei Tiina!

    Vaikka koulutuksen aloituksesta on vierähtänyt aikaa, tässä silti muutamia kommenttejani kirjoituksiisi. Niissä on kiinnostavia asioita myös oman tutkimukseni näkökulmasta.

    Noista ohjeista - olen kovasti itse miettinyt ohje-asiaa liittyen omaan aikaisempaan työhöni tukihenkilönä. Ohjeet ovat monestikin ehdottoman tärkeitä, mutta tuo on ihan totta, että huonosti tehdyt ohjeet (joissa jätetään pois laatijan mielestä epäolennaisia asioita) saavat vain vihaiseksi. Yksi syy miksi tässä laitettiin alkuun ohjetta ja selkeä tehtävä, oli uusien toimintamallien omaksuminen. Itse olen kokenut, että tiettyjen kynnysten ylittäminen on tärkeää - sellaisten, jotka avaavat näkemään ja kokemaan että itse osaa. Sosiaalisen median alle kuuluu niin paljon kaikkea, että parhaiten varmaan oppii kun itse lähtee kokeilemaan. Mutta toki alussa on tärkeää se, että saa tiettyä varmuutta lähteä liikkeelle - nimenomaa, että apua on lähellä tarvittaessa. Se myös on sosiaalisessa mediassa hieno juttu, että yksi uusi toimintatapa on saada helposti ja nopeasti apua. Tosin aikaisemmin on osaamisella päteminen ollut ehkä sisäänrakennettuakin kulttuuriimme, joten kynnys kysyä (tuntemattomiltakin) voi olla yksi este ennen kuin saa käsityksen hyödyistä. Mutta esimerkkeinä kanavista, joista voi helposti kysyä ovat Sometu tai Vinkkiverkko, niitä varmaan on AVO-koulutuksessa mainostettukin :)

    VastaaPoista